úterý 23. prosince 2014

Televize: 5+1 letošních seriálů, které musíte vidět

Kašlat na nicneříkající, sáhodlouhé úvody. Cílem tohoto článku je doporučit vám šest seriálů, potažmo minisérií, které mě v roce 2014 odpálily nejvíc, a vy byste se na ně měli, třeba během svátků, podívat taky! Budu rád za zpětnou vazbu, jakoukoliv diskusi nad žebříčkem, případně výtky, co byste zařadili vy. A jen připomínám: rok 2014 byl extrémně bohatý na super dramata a asi by nebyl problém, nafouknout skromný žebříček na desítku. Tenhle výběr je tedy absolutní must. Nejvyšší priorita :)

5. How To Get Away with Murder (ABC)

Shonda Rhimes mě vždycky tak nějak srala. Seriály Chirurgové i Skandál mi přišly spíš otravné než geniální, a s How To Get Away with Murder jsem původně ani nechtěl začínat. Teprve až na popud jednoho z přátel jsem mu dal šanci a... a propadl jsem jeho kouzlu jako puberťák internetovému pornu. Co je How To Get Away with Murder? Je to jakýsi průnik právnického dramatu ala Suits, teenage krimi typu Veronica Mars a geniální postavy v hlavní roli, která si v lecčems nezadá s dr. Housem. A hlavně je to tuhá, za vlasy přitažená návykovka, v níž jeden cliffhanger střídá druhý, a ve které není čas se nudit. Napsat vynikající vážné drama je jedna věc, umět být cool ale druhá. A já teda beru Shondu na milost. Mrchu.


4. The Affair (Showtime)

Kdybych měl volit pilotní epizodu, která mě tenhle rok nejvíc zbořila, projekt The Affair od kabelovky Showtime by to bezkonkurenčně vyhrál. To první setkání s konceptem - ona a on, dva odlišné pohledy na stejnou věc, tajemno, kriminální podtext - nemá v současné dramatické scéně obdoby. The Affair je sexy, a kdo si libuje v objevování drobných detailů, odhalování tajemství a v přesných dialozích, ten se zamiluje na první dobrou. Jen se k mé nelibosti ke genialitě pilotu přiblížily zhruba tři, čtyři epizody z deseti, a ten zbytek se nese v mnohem rutinnějším, poklidném duchu. Přesto už tady dlouho nebylo takhle sebevědomé, originální drama, na kterém si pošmáknou jak fanoušci vztahovek, tak thrillerů. Jděte do něj.


3. Endeavour (ITV)

Když se řekne britská kriminálka, dost možná vám jako první vytanou Vraždy v Midsomeru. Taková ta hahaha sranda, kalhoty z manšestru a fotrovský detektiv, co zuřivě fandí Chelsea. Endeavour, minisérie o zatím osmi devadesátiminutových dílech, je ale jiná. Klasickou anglickou školu kombinuje s dravostí Sherlocka, a mně tahle konstelace zatraceně kápla do noty. Šedesátá léta, bravurní výprava a originální nápady, co z diváka nedělají záměrně vola. Tohle není projekt, který zhltnete za odpoledne. Je to kriminální jistota, s perfektně padnoucím operním soundtrackem, jejíž sledování se spíš podobá drobnému rituálu. Čaj, zázvorové sušenky a... Endeavour. Literatura první kategorie.


2. Fargo (FX)

Patrně nejlepší americký seriál tohoto roku a pořád ho vidělo TAK MÁLO lidí? I když... je na tom leccos k pochopení. Jak už jsem ostatně v průběhu roku psal v recenzi, jen málokdo se chce dívat na remake už tak skvělého filmu, a na Coenovský humor bez Coenů jakbysmet. Jenomže ve Fargu to je! Co? Inu, senzační kombinace krvavé kriminálky, humoru nejčernějšího z černých, a postav, které vás baví sledovat. Plakát Billyho Boba Thorntona v kabátu s kožešinou si budete chtít koupit nad postel, a vyhlašování nejlepších finančních poradců roku už nikdy nebude jako dřív. Málokterý ukecaný seriál má tak břitké dialogy, a hlavně... sakra, překonat remakem projekt, který patří mezi stovku nejlepších filmů vůbec... to chce vážně tunu talentu.



1. The Missing (BBC)

Jestli jste viděli loňský filmový hit Zmizení (Prisoners), a užívali jste si, jak na vás tvůrci konstantně lejou kýble s depresí, tak si dávejte majzla. Britská BBC totiž uchopila podobnou premisu, ohlodala jí na kost a vyplivla zdrceného diváka. The Missing je minisérie o osmi hodinách, uzavřená, vypointovaná, překvapivá, a přitom držící se v sympatické, civilní rovině. Démonický James Nesbitt ztratí na dovolené ve Francii svého syna, a po osmi letech se vrací s novou stopou na místo činu. Značka: zoufalost. A naprostá. Když už pro nic jiného, tak pro skvostnou závěrečnou pětiminutovku a ponurý remix jinak vcelku veselého cajdáku od Amatorski. Meh, husí kůže.


Tajnej tip: Pozůstalí (HBO)

Jak se anglicky tak milerádo říká: lavyt or hejtyt. Pozůstalí jsou projekt od Damona Lindelofa, což je ten nenáviděnej parchant, co nám zamotal hlavy ve Ztracených, aniž by pro své záhady měl jakékoliv rozumné vysvětlení. Pozůstalí ale nejsou Ztraceni. Je to zatraceně hloubavý seriál s naprosto božskou hudbou od Maxe Richtera (nikdy jsem v žádném seriálu nezaznamenal tak skvělý soundtrack), übercool Justinem Therouxem a epizodními příběhy, co otevírají huby dokořán. A především je to čistá pocitovka, co žije v úplně jiném světě, než ta pětice seriálů výše. Přesto bych Pozůstalé, možná s větší mírou subjektivity než u ostatních projektů, doporučil letos nejhlasitěji. Jsou totiž snoví. A veškeré moje pocity z projektu vystihuje tahle scéna z devátého dílu. Prajsles!


PS: Vím, nedostalo se na True Detective, božsky chladný The Knick, na sympaticky nabitou čtvrtou sérii Hry o trůny, technicky precizní Peaky Blinders nebo Halt and Catch Fire. Zkrátka jsem si s tvrzením o nesmírně našlapaném seriálovém roku nedělal legraci. A kéž bych i příští rok mohl doporučit tak silnou šestku seriálů, jako letos. Už jste je viděli všechny?

1 komentář:

  1. Dane, prominuto, Halt and Catch Fire je s finálem první sezóny rádoby dramatická sračka, taková ta emo puberťačka, co se řeže kvůli Zaynovi z One Direction, akorát se tady zapalujou kamiony s počítačema...

    OdpovědětVymazat