pátek 16. května 2014

Sociální média: Swarm - Konec check-inů v Čechách

Foursquare byl vždycky trochu oříšek. Byl geolokační službou a sociální sítí v jedné aplikaci. Ve vší svojí hybridnosti se však právě skrývalo jeho kouzlo a kdo jednou podlehl návykovému lay-outu, pro něj se stal Foursquare na jeho chytrém telefonu téměř vášní. Vysvětlit neuživateli Foursquare důvody, proč se "checkovat" na místech, kde se uživatel právě zdržuje, se rovnávalo problému. Koho přeci zajímá, že sedíš v téhle knajpě, co máš z toho, že ses tam stal virtuálním starostou a proč dovoluješ ostatním aby tě nezištně šmírovali? Pche! Kdo nezkusil, těžko může pochopit. Snad jsou příčinou body, radost ze zisku starostování v oblíbeném podniku či lehká porce namyšlenosti, to když jste se chtěl před přáteli vytáhnout, kde že to zrovna srkáte krevety. Nebo to byl ten jednoduchý fakt, že Foursquare v Čechách neměl každý druhý a s Foursquarem v mobilu byl Čech hned automaticky tak trochu trendy.


Jenomže Foursquare v původní podobě skončilo s polovinou května a autoři jeho hybridnost rozťali napůl. Z jedné aplikace, která představovala lákavý mišung, vznikly dvě relativně klasická média. Sociální síť na hahaha srandu s kamarády a geolokační služba, co ti pomůže najít restauraci, bar nebo galerii. Suchopárné vyhledávání podniků si ponechalo původní název. Checkování se v podnicích přešlo do aplikace Swarm. Tahle poprava populární aplikace je bohužel uzpůsobena Západu. Tomu Západu, kde se Foursquarem v mobilu ohání kdekdo, a kde se partičky v hospodách checkují jedna radost. Na tom Západu, kde všichni tweetují. Západu, který je v preferencích sociálních médií pořád tak daleko od nás.

A Foursquare se na nás, minoritní uživatele jejich aplikace, vybodlo z vysoka. V čem je problém?

1) V Čechách to nebzučí

Swarm vzal tlačítko "check-in" a vyvinul na jeho základě sociální síť. Aby jeho hlavní stránka dávala smysl, musíte mít hromadu přátel, co Swarm pravidelně používají. To proto, abyste viděli, kdo je od vás kousek, kdo větší a kdo si válí šunky stovky kilometrů daleko. Sledujete, kde jsou ostatní, tak jako na starém Foursquare. Zároveň se ale Swarm honosí možností dát vědět lidem v okolí (a to nejen přátelům), že třeba u sebe v bytě pořádáte fajn mejdlo a kdo chce, tak ať dorazí. Snad není třeba ani psát, jak je tato nová funkce v Čechách absurdní a nedovedu si představit, že by podobné výzvy měly v blízké době jakoukoliv odezvu. Na to používá tuto aplikaci příšerně málo lidí a místo reje tak bude český Swarm připomínat spíš prázdný úl.


2) Čechy jsou pořád syrové

Proč vzniknul Swarm? Protože měli autoři pocit, že všechna místa, ať už hospody, bary a bůhvícoještě, už nějací dobráci založili, překypují fotkami, tipy a samy o sobě mohou fungovat jako skvělý rádce pro turisty. To v Čechách pochopitelně neplatí. Většina uživatelů starého Foursquare žije a pohybuje se po Praze, a jakžtakž pokrytá (a to v nemalé míře i díky turistům) jsou jen místa v našem hlavním městě. V ostatních krajích už je to ale výrazně horší. A nyní nastupuje Swarm a zakládání nových míst je zničehonic zdlouhavé a vlastně úplně debilní. To švenkování mezi Foursquare a Swarm otravuje. V původním Foursquare jsem nenašel místo, stiskl pár tlačítek a briskně si ho založil. Swarm vám ale při zakládání podniku udělí pomyslné pigáro. Z jednoduchého komplikované.

3) Místo starosty celé zastupitelstvo

"Chceme navrátit tu zábavu, kdy člověk soupeří o starostování se svými přáteli a ne se všemi padesáti miliony uživateli Foursquare," pravili autoři a zrušili starý dobrý mayorship. Proč? Aby byla švanda. Opět se jedná o rozhodnutí, které je pro náš omezený "Foursquare trh" fackou do ksichtu. Nyní může mít každé místo více starostů a pomyslným starostou se tak stáváte pouze v okruhu svých přátel. To je samozřejmě v Čechách, kde aktivně používá Foursquare něco přes deset tisíc lidí úplně bezpředmětné. Jedinečnost mayorshipu v tak omezeném množství uživatelů byla právě tou výzvou, aby se člověk checkoval pravidelně. Nyní ztrácí pomyslný punc jedinečnosti i tahle bazální funkce. Kdo stojí o to být jedním ze zastupitelů, když tomu mohl ještě minulý týden celému šéfovat.


A víte co? Vlastně si nejsem jistý, že je rozštěpení aplikací na dvě chytrý tah i v globálním hledisku. Teď nehovořím o check-inech, ty ať spere čert, ale o té databázi míst, doposud dobrém poradním hlasu, když jsem hledal v neznámém městě místo s dobrým jídlem nebo cokoliv jiného. Přirozeně jsem v aplikaci ohlásil svoji polohu a poté jednoduše mrknul na fotky a třeba i připsal svoje hodnocení, to když ve mně daný podnik vyvolal nějakou emoci. Nyní se musí nepohodlně překlikávat, což je dost humpolácké a absolutně nesexy. 

Že máte podobný názor jako já? V tom případě jste prý součástí světové minority. Hlavní důvod pro změnu takového charakteru prý byl fakt, že check-iny a prozkoumávání míst používalo naráz drtivá menšina uživatelů. Teď si prý přijdou na své oba tábory. Ti, co se checkovali z narcisismu a pro sběr bodů, a ti, co používali služeb Foursquare k hledání a hodnocení podniků. Na českém Mobilenet jsou třeba nadšení a píše cosi o vítězství obou typů uživatelů. My, co jsme to ale rádi kombinovali, máme smůlu. Jsme anomálie. A jako takové musíme být co nejefektivněji potlačeni. 

Žádné komentáře:

Okomentovat